ANAF propune modelul formularelor utilizate în activitatea de verificare și control a instituțiilor financiare raportoare de către personalul Direcției Generale de Informații Fiscale și structurile de informații fiscale aflate în coordonarea acesteia

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, proiectul de ordin pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate în activitatea de verificare și control a instituțiilor financiare raportoare de către personalul Direcției Generale de Informații Fiscale și structurile de informații fiscale aflate în coordonarea acesteia. ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, în conformitate cu prevederile Directivei 2014/107/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal, transpusă în Codul de Procedură Fiscală, la art. 291, alin. (4) și anexele 1 și 2, cu Legea 70/2016 pentru ratificarea Acordului multilateral al autorităților competente pentru schimb automat de informații privind conturi financiare (Standardul Comun de Raportare – SCR), precum și cu Legea 233/2015 privind ratificarea Acordului dintre România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA, instituțiile financiare raportoare (IFR) din România au obligația de a colecta și raporta anual către ANAF informații privind conturile financiare ale contribuabililor nerezidenți în scopul realizării schimbului de informații în temeiul instrumentelor juridice de drept internațional la care România este parte. Prin OUG nr. 102/2022, au fost aduse modificări și completări Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, art. 62 alin. (5) instituind obligația ANAF de a elabora proceduri administrative pentru verificarea respectării de către instituțiile financiare raportoare a procedurilor de raportare și diligență fiscală precum și pentru a monitoriza instituțiile financiare raportoare în cazul raportării de conturi nedocumentate.

Ulterior, OUG nr. 16/2023 a adus modificări și completări Codului de procedură fiscală, inclusiv în ceea ce privește prevederile art.62 alin. (5), care stipulează următoarele: „În vederea verificării respectării de către instituțiile financiare raportoare a procedurilor de raportare și de diligență fiscală prevăzute în anexele nr. 1 și 2 și a procedurilor de conformare prevăzute în anexa nr. 1 la Acordul FATCA, precum și pentru a monitoriza instituțiile financiare raportoare în cazul în care sunt raportate conturi nedocumentate, Agenția Națională de Administrare Fiscală poate efectua verificări și controale în acest sens. Procedurile administrative și de punere în aplicare a prezentului alineat se aprobă prin ordin al președintelui ANAF”.

Citește mai mult în CECCAR Business Magazine.

anaf-propune-modelul-formularelor-utilizate-in-activitatea-de-verificare-si-control-a-institutiilor-s17913