Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 2 mai 2023

Întâlnire a miniștrilor de finanțe ai statelor membre UE în Stockholm

În zilele de vineri, 28 aprilie și sâmbătă, 29 aprilie, a avut loc o întâlnire informală a miniștrilor de finanțe ai statelor membre UE în Stockholm. Întâlnirea desfășurată pe parcursul a două zile a început cu un prânz de lucru, în timpul căruia miniștrii au discutat cea mai bună modalitate de răspuns la actualele provocări urgente generate de inflație și modul de adaptare a politicii fiscale pentru a sprijini cele mai vulnerabile gospodării și afaceri. În timpul primei sesiuni de lucru de vineri, miniștrii și guvernatorii băncilor centrale au fost invitați la un schimb de opinii privind rolul piețelor financiare europene în finanțarea noii generații de companii care vor furniza locuri de muncă și vor promova viitoarea creștere economică. Cea de-a doua sesiune de lucru de sâmbătă a abordat o perspectivă pe termen lung asupra rolului politicii fiscale în politicile generale de stabilizare. Aspectele discutate au inclus caracterul adecvat al politicii fiscale de stabilizare în diferite situații, compromisul dintre politicile discreționare și stabilizatorii automatizați, precum și modul în care diferitele condiții din statele membre afectează spațiul de manevră. În cea de-a treia și ultima sesiune de lucru, miniștrii au discutat modul de coordonare și organizare a sprijinului financiar acordat Ucrainei pe termen lung. Scopul sesiunii a fost conturarea unei perspective mai largi asupra reconstrucției Ucrainei, analizând totodată parcursul Ucrainei către o integrare mai aprofundată a statului în cadrul economiei și pieței interne a UE. În cadrul sesiunii, au fost prezenți ministrul de finanțe al Ucrainei, Sergii Marchenko, și prim-ministrul adjunct al Canadei, Chrystia Freeland, pentru a-și împărtăși experiențele și viziunile în ceea ce privește viitoarea cooperare. În cadrul acestei ședințe informale a Ecofin nu s-a discutat niciun aspect din domeniul fiscalității.

Se întrevede un acord privind DAC8 în Consiliul UE

Președinția suedeză a Consiliului UE plănuiește să ceară aprobarea statelor membre cu privire la un text de compromis referitor la cel de-al optulea amendament la Directiva 2011/16/EU privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC8), în timpul ședinței Ecofin din 16 mai. Potrivit raportărilor, textul de compromis elimină întregul regim de noi sancțiuni propus de Comisie. Totodată, acesta elimină dispoziția de a schimba numerele de identificare fiscală (TIN-uri) pentru DAC7 și DAC8 și amână data de intrare în vigoare a dispoziției TIN pentru DAC1 până în 2030 și pentru DAC3, DAC4 și DAC6 până în 2028. De asemenea, statele membre se vor îndepărta de abordarea Comisiei de a viza normele fiscale legate de persoanele cu averi mari care dețin cel puțin un milion de euro în patrimoniu sau active de natură financiară sau de investiții sub administrare și vor viza în schimb normele în care valoarea tranzacției sau seriilor de tranzacții aferente normei transfrontaliere avansate depășește 1,5 milioane de euro. În paralel, și eurodeputații înregistrează progrese cu privire la poziția lor. Luni, 24 aprilie, dezbaterea din comisia ECON privind proiectul de opinie fără caracter obligatoriu a relevat un grad de susținere pentru propunere, deși ar trebui depuse unele amendamente. Parlamentul European își accelerase procedura, întrucât Consiliul UE va finaliza textul curând. Proiectul de opinie ar trebui votat la 30 mai în comisia ECON, votul final fiind programat pentru sesiunea plenară din iulie.

Rusia solicită statelor membre UE să reia schimbul de informații

Potrivit raportărilor, autoritățile rusești au redactat recent solicitări scrise adresate mai multor state membre UE prin care le cer să-și onoreze angajamentele în baza acordului multilateral al autorității competente referitor la schimbul automat de informații financiare. Ca urmare a actelor de agresiune ale Rusiei împotriva Ucrainei, statele membre UE au decis într-adevăr să întrerupă toate schimburile de informații în scopuri fiscale cu Rusia și Belarus. În scrisorile adresate statelor membre, autoritățile rusești au afirmat că doresc să asigure conformitatea cu acordul multilateral al autorității competente referitor la standardul comun de raportare, care precizează că dacă apar orice dificultăți în implementarea sau interpretarea acordului, o autoritate competentă poate solicita consultări cu una sau mai multe din autoritățile competente pentru a elabora măsuri adecvate cu scopul de a asigura că acordul este îndeplinit. Deoarece nu a primit informații financiare de la statele membre UE pentru 2021, Rusia le-a solicitat acestora să clarifice dacă intenționează să continue schimbul de informații.

Eurodeputații consultă experții cu privire la activitatea autorităților fiscale naționale

Marți, 25 aprilie, subcomisia FISC a Parlamentului European a găzduit o audiere publică pe tema activității autorităților fiscale naționale. Scopul audierii a fost discutarea cu experții a modului de sprijinire a autorităților fiscale pentru a îmbunătăți funcționarea pieței interne și a facilita competitivitatea acesteia, a modului de protejare a intereselor financiare și economice ale statelor membre și a modului de îmbunătățire a colectării impozitelor.

Printre altele, participanții au discutat mijloace pentru o mai bună cooperare între autoritățile fiscale naționale și o utilizare mai eficientă a resurselor, aspecte legate de îmbunătățirea abilităților personalului actual și atragerea de noi talente, precum și chestiunea decalajului încasărilor de TVA. Participanții au fost de acord că digitalizarea prezintă atât provocări, cât și oportunități pentru autoritățile fiscale. Evoluțiile tehnologice au îmbunătățit conformitatea fiscală, sporind transparența și eficiența administrațiilor, au recunoscut aceștia. Digitalizarea și utilizarea AI au sporit volumele de date pe care autoritățile au reușit să le colecteze, permițându-le să evalueze obligațiile fiscale și să detecteze neconformitățile. În ciuda tuturor beneficiilor, utilizarea sporită a resurselor tehnologice aduce și unele provocări și preocupări privind securitatea cibernetică și confidențialitatea. Așadar, este important să se elaboreze măsurile de protecție adecvate.

OCDE publică Raportul privind impozitarea salariilor pentru 2023

Impozitele pe forța de muncă au crescut în 2022 întrucât creșterea salariilor nominale i-a împins pe lucrători în categorii de impozitare superioare și le-a redus eligibilitatea pentru credite fiscale și beneficii monetare, potrivit noului Raport OCDE privind impozitarea salariilor, publicat marți, 25 aprilie. Raportul relevă, de asemenea, că deși salariile nominale au crescut, inflația ridicată la nivelul statelor OCDE a determinat o scădere a salariilor în termeni reali, rezultând într-un dublu impact negativ asupra lucrătorilor. În contextul în care rata inflației a atins cel mai înalt nivel din ultimii 30 de ani în 2022, noua analiză OCDE arată că ratele de impozitare efective au crescut în majoritatea statelor OCDE pentru o gamă de niveluri de venit și tipuri de gospodării, cu o creștere semnificativă pentru familiile cu copii, în special cele cu niveluri scăzute ale veniturilor. Pentru un singur lucrător care câștigă salariul mediu, sarcina fiscală varia de la 53% în Belgia la 0% în Columbia în 2022, având o medie de 34,6% la nivelul OCDE per ansamblu. În medie la nivelul OCDE, sarcina fiscală pentru un părinte singur care câștigă 67% din salariul mediu a crescut cu 1,6% între 2021 și 2022 la 16,6%, ceea ce reprezintă cea mai mare creștere anuală a sarcinii fiscale medii din anul 2000 pentru oricare dintre cele opt tipuri de gospodării vizate de raport. Pentru un cuplu cu doi copii care încasează un singur salariu mediu, sarcina fiscală medie de 25,6% în 2022 a reflectat o creștere de 1,1% față de anul anterior–cea mai mare creștere pentru acest tip de gospodărie din anul 2000, precizează raportul.

EFRAG solicită comentarii legat de proiectul de pregătire a avizului pentru adoptarea amendamentelor la IAS12

EGRAF a emis luni, 24 aprilie un proiect de pregătire a scrisorii de aviz pentru adoptarea utilizării în UE a normelor standard ale Pilonului II aferent reformei fiscale internaționale (amendamente la IAS12). Obiectivul amendamentelor este introducerea unei derogări temporare obligatorii de la dispozițiile din IAS 12 Impozitul pe profit care impun recunoașterea și prezentarea informațiilor despre creanțele privind impozitul amânat generate de normele standard ale Pilonului II al OCDE. Totodată, amendamentele propun introducerea unor dispoziții de prezentare a informațiilor. Evaluarea preliminară generală a EFRAG este că amendamentele satisfac criteriile pentru avizarea utilizării în UE și prin urmare, recomandă avizarea. EFRAG solicită comentarii referitoare la analizele care sprijină concluziile sale preliminare până la 24 mai 2023.

Adoptarea finală a Mecanismului de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon

Marți, 25 aprilie, statele membre UE au adoptat reglementarea care stabilește Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM). Doar Polonia a votat împotrivă, în timp ce Belgia și Bulgaria s-au abținut. Adoptarea deschide calea pentru intrarea în vigoare a CBAM, cel puțin etapa de tranziție a acestuia, din octombrie 2023 până la 1 ianuarie 2026. Până la sfârșitul lui 2025, CBAM se va aplica doar ca obligație de raportare. CBAM va fi introdus etapizat, în paralel cu o eliminare treptată a cotelor gratuite, odată ce demarează în baza sistemului european ETS pentru sectoarele vizate. Cotele gratuite pentru sectoarele vizate de Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon – ciment, aluminiu, îngrășăminte, producția de energie electrică, hidrogen, fier și oțel, precum și anumite produse din aval și un număr limitat de produse din amonte–vor fi eliminate într-un interval de nouă ani, din 2026 până în 2034.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF

etaf-1-305×151